SCENARIUSZ GODZINY WYCHOWAWCZEJ W KLASIE VI
Temat: Nie pozwól, abyś został niewolnikiem komputera.
Cel główny: poznanie zagrożeń wynikających z nieracjonalnego korzystania z komputera.
Cele operacyjne: po lekcji uczeń: ▪ wie, jaką rolę pełni obecnie komputer w życiu człowieka, ▪ wie, jakie wartości i zagrożenia niesie ze sobą korzystanie z komputera, ▪ zna podstawowe funkcje Internetu i potrafi właściwie selekcjonować zawarte w nim treści,
Metody pracy: pogadanka, burza mózgów, prezentacja, rozmowa dydaktyczna.
Formy pracy: grupowa, zbiorowa, indywidualna.
Środki dydaktyczne: szary papier, pisaki, kolorowe kartki, karton brystolu, klej, nożyczki.
Przebieg zajęć:
I. Część organizacyjna: powitanie, lista obecności.
II. Wstęp: nauczyciel nawiązuje do tematu lekcji poprzez następujące pytania:
▪ W jaki sposób najczęściej spędzasz czas wolny? ▪ Ile książek / poza lekturami / przeczytałeś w minionym miesiącu? ▪ Ile czasu dziennie / tygodniowo spędzasz przy komputerze? ▪ Co najczęściej w nim robisz? ▪ Które programy komputerowe interesują cię najbardziej? ▪ Czego najczęściej szukasz w Internecie?
III. Część główna:
1. Podanie tematu i celów lekcji. 2. Burza mózgów na temat roli komputera w życiu człowieka: uczniowie podają przykłady; zapisują je w formie mapy mentalnej na tablicy. 3. Uczniowie podzieleni na grupy; każda grupa otrzymuje szary papier i pisaki; grupy wypisują wartości i zagrożenia wynikające z korzystania z komputera; po skończeniu kolejno prezentują swoje prace przy tablicy i krótko je omawiają. 4. Następnie wszyscy uczniowie otrzymują kartki w dwóch kolorach, np. żółtym i niebieskim. Na żółtych podają przykłady, na co lepiej i z pożytkiem poświęcić wolny czas, zamiast godzinami przesiadywać przy komputerze. Na niebieskich kartkach uczniowie wypisują swoje postanowienia odnośnie ograniczenia bezsensownego siedzenia za monitorem komputera i racjonalniejszego jego wykorzystania. Uczniowie odczytują najpierw swoje przykłady dotyczące spędzania wolnego czasu a następnie dobre rozwiązania przyklejają na kartonie brystolu zamocowanym na tablicy. Potem tak samo z postanowieniami.
IV. Podsumowanie zajęć:
Nie ulega wątpliwości, że w dzisiejszych czasach „dobie komputerów”, komputer jest człowiekowi potrzebny. Jest nieodzowny w pisaniu i liczeniu. Służy bankowcom, urzędnikom, maklerom giełdowym, nauczycielom a nawet lekarzom. Uczniowi też jest przydatny. Nikt nie mówi, że nie. Lecz należy stosować go z rozsądkiem i umiarem, abyśmy nie stali się niewolnikami swojego komputera. Na koniec uczniowie próbują dokończyć myśl / pouczenie: np.: „Komputer tak, ale …………..” „W czasach komputera ……………” „Komputer dla ludzi, lecz …………….” „Zamiast grać na komputerze, ……/ pójdę jeździć na rowerze /”.
opracowała: mgr Małgorzata Gaik nauczyciel PSP Kraszewice
|